IPSI / Blog / 8xO, czyli 8 razy odporność
8xO, czyli 8 razy odporność

8xO, czyli 8 razy odporność

Czujesz, że stres Cię wykańcza? Chcesz nauczyć się skutecznie go zwalczać i zacząć efektywniej zarządzać własną energią? Odpowiedzią jest Metoda 8xO – autorski program opracowany przez jeden z największych autorytetów w dziedzinie leczenia i profilaktyki stresu, Wojciecha Eichelbergera.

O metodzie

8xO to osiem kompetencji zarządzania własną energią: oddech, obecność, oparcie w sobie, odreagowanie, odpoczywanie, odmawianie, odżywianie oraz opiekowanie się sobą. Poznaj je i dowiedz się, na czym polegają.

Oddech

Energia oddechu jest nam niezbędna do życia i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Świadomy oddech jest kluczem do panowania nad emocjami, nastrojem, gonitwą myśli, ale i odprężeniem i rozluźnieniem mięśni. Świadomy, czyli przeponowy – brzuszny. Jak go ćwiczyć? Odetchnij głęboko, aż wypełni się Twój brzuch, a następnie zrób długi i spokojny wydech przez ułożone w dziubek usta. Nic trudnego! A efekty będą widoczne już po kilku tygodniach ćwiczeń.

Dowiedz się więcej o pracy nad efektywnym oddychaniem z wpisu „8xO: oddychanie”.

Oddychanie

Obecność

Umiejętność bycia tu i teraz wcale nie jest prosta. Zewsząd atakują informacje i czarne wizje przyszłości, na które nasze ciało reaguje tak samo, jak na realne zagrożenie. Ta nieobecność doprowadza Cię do jeszcze większego stresu i wycieńczenia.

Zastanawiasz się, jak z tym walczyć? Powtarzaj sobie jedno zdanie, które pozwoli Ci powrócić do pełnej obecności: Jestem tutaj, nigdzie się nie spieszę i to co teraz robię, to czego teraz doświadczam, jest najważniejsze.

Chcesz doświadczać prawdziwej obecności? Przeczytaj wpis „8xO: obecność”.

Obecność

Oparcie w sobie

Oparcie w sobie jest źródłem Twojej odwagi, energii, niezależności oraz równowagi i ma trzy składowe:

  • świadomość ciała – poznaj swoje ciało, dowiedz się, jak się porusza, jak jest połączone z Twoim umysłem,
  • świadomość oddechu – zacznij oddychać efektywnie, czyli przeponowo,
  • poczucie ugruntowania – zagospodaruj swoje ciało w całości.

Dowiedz się więcej o świadomości ciała, świadomym oddechu i poczuciu ugruntowania, czytając wpis „8xO: oparcie w sobie”.

Oparcie w sobie

Odreagowanie

Na Twoje zmęczenie składają się dwa komponenty: zmęczenie prawdziwe i wtórne, które jest wynikiem braku odreagowania przed odpoczynkiem, czyli pozostawieniem w sobie fizjologicznych i emocjonalnych toksyn stresu. Jak można się ich pozbyć?

  1. Pierwszym krokiem jest zastosowanie zasady śluzy, czyli pozostawienie trudności w miejscu, które jest ich źródłem, czyli oddzielanie domu od pracy poprzez prysznic i zmianę ubrania.
  2. Drugi krok to wygospodarowanie dwa razy w tygodniu minimum godziny na angażującą formę ruchu: pływanie, bieganie, rower, tenis. Im bardziej się spocisz, tym więcej toksyn opuści Twoje ciało.
  3. Trzeci krok to śpiewanie i krzyczenie – wyraź swoje emocje, zdobądź się na pełną ekspresję.

Odreagowanie jest ważnym elementem Metody 8xO. We wpisie „8xO: odreagowanie” możesz się dowiedzieć więcej na jego temat.

Odreagowanie

Odpoczywanie

Zdawać by się mogło, że każdy potrafi odpoczywać. Ale czy tak naprawdę jest? Czy zdarza Ci się, że próbujesz się zrelaksować, a myśli o pracy, obowiązkach, niepowodzeniach nie mogą opuścić Twojej głowy?

Efektywne odpoczywanie uchroni Cię przed kłopotami z zasypianiem, zaburzeniami łaknienia, spadkiem potencji seksualnej i generalnym wypaleniem energetycznym. Jak więc odpoczywać, by odpocząć? Postępuj zgodnie z instrukcją:

  • Co dwie godziny rób sobie przerwę w pracy trwającą 10 minut. Wykorzystaj ją na głębokie przeponowe oddechy.
  • Zjedz spokojnie ciepły posiłek w środku dnia. Jeżeli nie masz takiej możliwości, zjedz kęs czegoś pożywnego raz na 2 godziny.
  • Nie spiesz się w łazience.
  • Po pracy pójdź na półgodzinny spacer.
  • Na czerwonym świetle weź głęboki oddech.
  • Nie objadaj się na noc.
  • Chodź spać przed północą.
  • W czasie weekendów i świąt nie zmuszaj swojego organizmu do niczego.
  • Raz na rok weź trzytygodniowy urlop i spędź go w jednym miejscu.

A jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o efektywnym odpoczywaniu, przeczytaj wpis „8xO: odpoczywanie”.

Odpoczywanie

Odmawianie

W odmawianiu, jak i w każdej innej kompetencji chodzi tylko i wyłącznie o chronienie siebie, czyli nauczenie się nie przyjmowania dodatkowych obowiązków, zleceń, próśb, kiedy nie ma dla nich miejsca. Każdy ma swoją wytrzymałość – Ty też. Odmawianie to przede wszystkim zaprzestanie nadwyrężania siebie i działania ponad swoje możliwości.

Dlaczego odmawianie jest tak ważne i do czego może doprowadzić brak asertywności – przeczytaj we wpisie „8xO: odmawianie, odpuszczanie, opieranie się”.

Odmawianie

Odżywianie

Jedzenie jest bardzo ważną częścią życia. Jemy codziennie. I tak samo ważne, jak to, co jemy, jest to, jak jemy. Jak więc jeść, by jeść efektywnie? Pamiętaj o tym, by:

  • nie jeść później niż 3 godziny przed snem,
  • zawsze zjeść śniadanie,
  • nie najadać się do syta,
  • nie jeść w pośpiechu.

Efektywne odżywianie nie jest łatwe i wymaga samodyscypliny. Dowiedz się więcej o prawidłowym odżywianiu, czytając wpis „8xO: odżywianie”.

Odżywianie

Opiekowanie się sobą

Opiekowanie się sobą to przede wszystkim dawanie sobie wsparcia i miłości. Pamiętaj, że im więcej od siebie wymagasz, tym więcej potrzebujesz własnej miłości. W trudnych sytuacjach powtarzaj sobie: jestem tutaj, nigdzie się nie spieszę, stoję za Tobą, jestem po Twojej stronie, możesz na mnie polegać, możesz się o mnie oprzeć, z radością niosę Twój ciężar, należy Ci się oddech i odpoczynek.

Więcej o opiekowaniu się sobą dowiesz się, czytając wpis „8xO: opiekowanie się sobą”.

Opiekowanie się sobą

Warsztaty 8xO

Jeżeli chcesz zdobyć lub poprawić osiem kompetencji zarządzania własną energią, warsztaty „8xO: jak zarządzać sobą i pokonać stres” są właśnie dla Ciebie. Zapoznaj się z ich programem.

Program 8xO

 

Instytut Psychoimmunologii

Instytut Psychoimmunologii
Uwalniamy potencjał ludzi i organizacji. Pomagamy w budowaniu odporności na przeciążenia. Humanizujemy biznes. Skontaktuj się z nami już teraz.