IPSI / 8xO / Weź głęboki oddech
Weź głęboki oddech

Weź głęboki oddech

Na krzywe drzewo każda koza wskoczy – to stare przysłowie dobrze ilustruje ważną zasadę zarówno immunologii jak i psychoimmunologii mówiącą o tym, że poziom odporności na choroby, stres i przeciwności losu (patrz: kozy) w decydującej mierze zależy od tego jak duży jest deficyt naszej podstawowej energii życiowej (patrz: krzywe drzewo).

Poziom naszej energii życiowej zależy od wielu czynników: predyspozycje genetyczne, sprawność trawienia i procesu przemiany materii (także dobrze dobrana dieta), sprawność układu krążenia i wydalania, liczbę przebytych chorób, wypadków i operacji, napięcia i bloki mięśniowe, postawa ciała i stan kręgosłupa, stopień zatrucia organizmu szkodliwymi substancjami pochodzącymi z wody, pokarmu, powietrza i z przyjmowanych przez lata medykamentów – no i oczywiście sprawność aparatu oddechowego. Wszyscy wiemy, że od czasu do czasu organizm można i trzeba oczyszczać, remontować, regenerować i regulować, ale rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, jak istotne jest utrzymywanie przyzwoitych standardów jego bieżącej, codziennej obsługi. Jak to robić?

Siła oddechu

Najważniejszym źródłem zasilania organizmu w energię jest oddychanie. Zacznijmy od oczywistej skądinąd konstatacji, że energia oddechu jest niezbędna do życia. Tak dalece niezbędna, że jesteśmy w stanie bez niej przetrwać najwyżej kilka minut, a i wtedy ryzykujemy uszkodzenie najbardziej wrażliwych na brak tlenu komórek mózgu. Najkrócej rzecz ujmując wszystkie organy ciała po to, by sprawnie działały i nie ulegały uszkodzeniom muszą być nieustannie i wydajnie wentylowane powietrzem. W dodatku nie może to być powietrze byle jakie, lecz jak najlepszej jakości.

Pamiętajmy, że to oddech zasila mózg i całą resztę centralnego układu nerwowego, czyli komputer sterujący wszystkimi funkcjami organizmu. To oddech umożliwia pracę naszego drugiego generatora energii, a zarazem dostarczyciela budulca na regenerację zużytych części i płynów – czyli układu pokarmowego. To oddech zasila pracę niezmordowanej pompy hydraulicznego systemu transportowego zwanego układem krążenia. To oddech jest głównym dostarczycielem energii napędzającej nasze życie psychiczne, czyli: myślenie, odczuwanie, emocje, zmysły, świadomość, intuicję. To oddech wreszcie jest paliwem naszych duchowych uniesień, przeczuć, inspiracji i aspiracji. Ale to jeszcze nie wszystko – oddech jest jedyną funkcją fizjologiczną organizmu, która ma zdublowany system sterowania. Możemy go albo powierzyć całkowicie automatycznemu pilotowi albo sterować nim dowolnie i świadomie. A to jest bardzo dobra wiadomość.

Świadomie i umiejętnie sterując oddechem możemy bowiem korzystnie wpływać na stan naszego ciała i umysłu. Z pomocą świadomego oddychania możemy zmieniać nasze emocje, nasz nastrój, hamować gonitwę myśli, odprężać i rozluźniać mięśnie. Dlatego pośród wielu umiejętności istotnych w radzeniu sobie ze stresem oddech gra rolę pierwszorzędną. Nie czas i nie miejsce, aby rozwijać ten temat, więc wspomnimy jedynie, że kluczem do świadomego, energetyzującego i antystresowego oddychania jest przepona, czyli oddychanie brzuszne. Jeśli chcecie Państwo sprawdzić jego zbawienne działanie, to proponuję następujące ćwiczenie: za każdym razem, gdy złapie was w drodze czerwone światło odetchnijcie przynajmniej raz głęboko do brzucha, a potem zróbcie długi i spokojny wydech przez usta, układając wargi jak do gwizdania. Gwarantuję, że po paru tygodniach regularnego ćwiczenia wasza odporność na stres wydatnie wzrośnie.

Oddychanie przeponowe

Przepona to mięsień oddechowy pracujący bez przerwy przez całe nasze życie.

Przepona należy do mięśni poprzecznie prążkowanych płaskich. Oddziela ona jamę brzuszną od jamy klatki piersiowej i stanowi jej ścianę dolną. Przepona jest uwypuklona w stronę klatki piersiowej w formie dwóch kopuł – prawej i lewej, przy czym prawa jest ustawiona o jedno międzyżebrze wyżej. Ruchy przepony mogą się wahać od 1,5 do 10 cm. Podczas spokojnego oddychania przepona przesuwa się zwykle o około 1,5 cm. Ponieważ całkowita jej pow. wynosi około 270 cm2, wiec przy każdym centymetrze ruchu przepony zmienia się objętość klatki piersiowej o 270 cm3.

Zalety oddechu przeponowego:

  • więcej energii,
  • więcej uwagi i dystansu (odpowiedź zamiast reakcji),
  • więcej odwagi,
  • lepszy nastrój (związane z wydzielaniem serotoniny i endorfiny),
  • szybka regeneracja,
  • oparcie w sobie (poprzez konkretny namacalny kontakt z ciałem).

Podsumowując, weź głęboki oddech i odetchnij pełną piersią! Zapraszam Cię do pracy nad sobą. Jeśli potrzebujesz wsparcia i chcesz dowiedzieć się więcej, o tym, jak lepiej zarządzać sobą – zgłoś się na warsztat 8xO.

Zgłoś się na „8xO”

Wojciech Eichelberger

Wojciech Eichelberger
Psychoterapeuta i trener, założyciel IPSI. Autor wielu publikacji z pogranicza psychologii i duchowości. Ekspert w tematyce przeciążenia stresem.