CELE:
Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników i praktyczne nauczenie ich właściwego dobierania osób do zespołu przy uwzględnianiu potrzeb i mechanizmów kierujących procesem jego powstawania oraz wpływania na członków zespołu z pozycji osoby kierującej tak, aby zarówno pojedyncze osoby, jak i cały zespół osiągał najlepsze możliwe dla siebie wyniki.
KORZYŚCI:
- Znajomość procesu i etapów budowania zespołu
- Wiedza o roli lidera na każdym z etapów i na co należy zwrócić szczególną uwagę
- Umiejętność skutecznego dobierania odpowiednich osób do zespołu pod kątem wykonywanych zadań
- Kompetencje z tym związane oraz określone cechy psychologiczne (osobowościowych)
- Wiedza na czym polega prawidłowe kierowanie zespołem jako całością, a także poszczególnymi członkami zespołu
- Znajomość swojego profilu osobowości i związanych z tym mocnych i słabych stron, jako lidera w pracy
z podwładnym - Znajomość swojego preferowanego stylu kierowania i umiejętność elastycznego dobierania właściwego stylu do sytuacji i pracownika
- Umiejętność udzielania informacji zwrotnej oraz prawidłowej oceny pracy podwładnych (rozmowa oceniająca a rozwój pracownika)
- Umiejętność dobierania odpowiednich narzędzi motywacyjnych do poszczególnych osób z zespołu
- Umiejętność stwarzania warunków w zespole do skutecznej komunikacji oraz zapobiegania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych w zespole
PROGRAM:
- Proces i etapy budowania zespołu. Rola lidera – minimalizowanie zagrożeń i wzmacnianie prawidłowych mechanizmów budowania zespołu
- Różne zespoły, różne zadania. Właściwy skład zespołu (role według Belbina)
- Właściwy dobór osób do zespołu – różnice psychologiczne (analiza w oparciu o wybrany model różnic osobowościowych) oraz wymogi kompetencyjne członków danego zespołu
- Style kierowania sytuacyjnego według Blancharda oraz 5 stylów kierowania według McClellanda. Analiza preferowanego stylu uczestników
- Różnice/profile psychologiczne a preferowany styl i sposób zarządzania ludźmi. Autoanaliza mocnych i słabych stron w kontekście zarządzania zespołem (analiza w oparciu o wybrany model różnic osobowościowych)
- Typy psychologiczne członków zespołu i proces kierowania nimi: motywowanie oraz strategie komunikacyjne preferowane przez określone typy psychologiczne
- Zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów w zespole: możliwe źródła konfliktów w zespole; trudne zachowania członków zespołu; strategie postępowania z pozycji lidera
- Informacja zwrot na a ocenianie – zasadnicze różnice i funkcja obydwu narzędzi
- Prowadzenie rozmowy oceniającej (okresowej) z pracownikiem – minimalizowanie oporu i niechęci przyjmowania krytyki i oceny negatywnej
CZAS SZKOLENIA:
2 dni/16h
LICZBA UCZESTNIKÓW:
Do 16 osób
REKOMENDOWANI TRENERZY
Krzysztof Kaluta